راه اندازی DVR و NVR سیماران و انتقال تصویر دوربین سیماران

در این مطلب فروشگاه آنلاین سیماران چگونگی انتخاب دوربین و دستگاه دی وی آر و ان وی آر سیماران، راه اندازی و نصب دستگاه های ضبط تصویر سیماران (NVR و DVR) سیماران و همچنین نحوه ی انتقال تصویر سیماران را تشریح خواهد کرد.

تعداد بازدید: 15194

نصب ان وی آر و دی وی آر سیماران:

در این مطلب فروشگاه آنلاین سیماران چگونگی انتخاب دوربین و دستگاه دی وی آر و ان وی آر سیماران، راه اندازی و نصب دستگاه های ضبط تصویر سیماران (NVR و DVR) سیماران و همچنین نحوه ی انتقال تصویر سیماران را تشریح خواهد کرد.

انتقال تصویر دوربین سیماران:

بعد از آنکه دوربین فرکانس های تصویری را از طریق کابل یا بصورت بی سیم به اتاق کنترل فرستاد ما نیاز به دستگاهی داریم که بتواند این تصاویر را دخیره کند. تهیه آرشیوی از تصاویر و انتفاقات از مهم ترین اهداف یک سیستم امنیتی نظارت تصویری است. اولین نمونه دستگاه هایی که برای ضبط تصاویر دوربین های مداربسته بکار رفت دستگاه تایم لپس time lapse VCR recorder بود تایم لپس ها همان دستگاه های ضبط آنالوگ روی کاست ویدیوئی VRC=videocassette recorder بودند. تنها مزیت آنها ضبط و آرشیو وقایع بود که در آن زمان تنها راه حل ضبط تصاویر استفاده از چنین دستگاه هایی بود و از جمله معایب اصلی آن ها این بود که تنها 3 ساعت می توانستند ریل تام Real Time تصاویر را ضبط کنند البته معروف بود که این دستگاه ها میتوانند 960 ساعت مداوم روی یک کاست ویدیوئی ضبط داشته باشند اما نمی گفتند که تصاویر ضبط شده تنها 1 الی 4 فریم در ثانیه است یعنی تصاویر بصورت عکس و ناپیوسته یا همان snapshot بودند. همه این معایب باعث شد تا با همه گیر شدن کارت های کپچر ویدیوئی Video Capture Card بر روی کامپیوتر ها از این کارت ها برای ضبط و ارشیو تصاویر دوربین های مداربسته استفاده گردد از مزایای اصلی آن می توان به عدم محدودیت در ضبط و نیز سهولت در یافتن تصاویر ضبط شده اشاره کرد. این کارت ها اولین نمونه دستگاه های ضبط تصاویر دیجیتالی بر پایه استفاده مستقیم از کامپیوتر PC based DVR بودند. بعد از آن نیز دستگاهی بدون نیاز به کامپیوتر stand-alone DVR ساخته شد. این دستگاه ها قابلیت ضبط تصاویر بر روی هارد دیسک هایی با حجم های مختلف را داشته روز به روز بر قابلیت های جانبی آن افزود می شود.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

DVR چیست؟

دی وی آر چیست؟

Digital Video Recorder دستگاهی است که تصاویر را بصورت دیجیتال بر روی حافظه های دیجیتال، مانند هارد دیسک یا کارت های حافظه فلش flash memory card ذخیره می کند که با افزایش ظرفیت و کاهش قیمت این نوع از حافظه ها، امروزه سیستم های DVR توانایی ضبط زمان بیشتری از تصاویر را در مقایسه با ضبط کننده های آنالوگ (VCR)که امکان ذخیره تصاویر بر روی کاست های ویدئویی را داشتند، فراهم می آورند.

انواع DVR:

Pc Based DVR

سیستم فوق بصورت یک برد الکترونیکی قابل نصب بر روی پورتPCI کامپیوتر می باشد این کارت ها عمل تبدیل تصاویر از آنالوگ به دیجیتال و با استفاده از نرم افزار های مخصوصی Pc Based DVR Software ذخیره و طبقه بندی تصاویر با فرمت های ویدئویی در کامپیوتر را بر عهده دارد. کارتهای فوق در بازار بسیار متنوع بوده و به نسبت گستردگی سیستم دوربین مداربسته ازکارتهای متنوعی استفاده می گردد. کارت های DVR بصورت 4 کاناله 8 کاناله 16 کاناله و 32 کاناله در بازار موجود می باشد که منظور از کانال تعداد ورودی های تصویر می باشد که در این کارت امکان دریافت n  خط تصویر را از ورودی های خود دارا می باشد. در کارتهای فوق کیفیت تصاویر ضبط شده و تعداد فریم هایی که از هر تصویر می تواند بگیرد دارای اهمیت می باشد. نرم افزار های متنوعی در بازار موجود می باشد که میتوانند با انواع مختلف کارت های DVR کار کنند و کلیه امکانات مورد انتظار از یک سیستم نظارت تصویری در داخل این نرم افزار ها تعییه شده است از قبیل انتقال تصاویر از طریق شبکه یا خط تلفن - خروجی های دیجیتالی برای استفاده از سایر دستگاه های امنیتی - قابلیت ضبط بصورت - (Motion Detection) نقشه الکترونیکی و... در سیستم فوق وجود یک کامپیوتر با منابع ذخیره بالا و قدرت پردازنده بالا مورد نیاز می باشد.

Stand-alone DVR

وجود کامپیوتر در استفاده از کارت های DVR چند عیب داشت اول اینکه استفاده از آن نیاز به اپراتور آموزش دیده داشت و امکان کار با آن برای همه فراهم نبود و دوم امکان هنگ کردن در هر لحظه برای کامپیوتر وجود داشت و سوم اصلا این همه امکاناتی که کامپیوتر به ما می دهد در این سیستم احتیاجی به آن نبود پس دستگاهی ساخته شد که با استفاده از سیستم عاملی مانند لینوکس بتواند تنها اعمال محدود به ضبط و طبقه بندی و سایر امکانات مربوط به یک سیستم ضبط مدار بسته را انجام دهد. نکته جال در پیشرفت و ارزان تر شدن این دستگاه ها استفاده از سیستم عامل کد باز لینوکس بوده زیرا شرکت های تولید کننده هزینه ای بابت استفاده از این سیستم عامل نپرداخته اند. این نوع دستگاه ها دارای قابلیت های زیادی هستند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

انواع Stand-alone DVR

DVR هایHD 

DVR های با قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت بالا(720p , 1080p)که سیستم های HD انواع متفاوت دارند مانندSDI,AHD,HD-CVI,HD-TVI,HD- در جدول زیر مقایسه ای بین آنها شده است

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

DVR هایHybrid 

دستگاه DVR هیبریدی به صورت همزمان دوربین های IP و آنالوگ را به صورت شبکه ای پشتیبانی می کنند. با این دستگاه،کاربران می توانند به راحتی با دوربین های آنالوگ خود را شروع کنند و بعد به سمت دوربین های IP بروند. در واقع بر خلاف NVR ها ، کهد فق دوربین های IPرا می توان به آنها متصل کرد و برای اضافه نمودن دوربین های آنالوگ نیاز به دستگاه های DVS است. دستگاه های هیبریدی نیازی به سخت افزار مجزا و اضافی ندارد و همین امر باعث کاهش هزینه های کاربران می گردد 

 

فاکتور های مهم در انتخاب DVR 

بر اساس کاربرد در پروژه های مختلف فاکتور هایی که در انتخاب سیستم DVR موثر می باشد عبارتند از:

  • تعداد دوربین های قابل پشتیبانی 
  • نرخ فریم در ثانیه(fps)
  • فناوری فشرده سازی تصویر
  • ظرفیت حافظه های مورد پشتیبانی
  • قابلیت کنترل از راه دور
  • قابلیت تشخیص حرکت (motion detection)
  • توانایی زمانبندی(scheduling)
  • قابلیت اتصال حافظه های Flash 

که در ادامه به بررسی برخی از فاکتور های فوق می پردازیم.

تعداد دوربین های قابل پشتیبانی:

ورودی تعداد دوربین به دستگاه DVR را با تعداد کانال مشخص می کنند تعداد ورودی های متفاوت برای دوربین ها وجود دارند که بطور متعارف نمونه هایی از 4 کانال تا64 کانال تولید می شود.

نرخ فریم در ثانیه(fps):

فاکتور فریم در ثانیه،تعداد تصاویری است که DVR می تواند در هر ثانیه ضبط کند، این فاکتور که در اغلب موارد در پی فاکتور تعداد دوربین های مورد پشتیبانی بیان می گردد،در حقیقت کل تصاویری که قابل ذخیره توسط سیستم می باشد را عنوان می نماید که برای تعیین fps برای هر کانال دوربین، fpsکلی سیستم را بر تعداد دوربین ها تقسیم می کنیم.

مثال: یک DVRباfps برابر120  fpsو با هشت کانال 8 ch دوربین ورودی را در نظر بگیرید، چنین سیستمی 15 fps برای هر دوربین را پشتیبانی خواهد نمود.

نکته: در سیستم های PAL حداکثر 25 فریم در ثانیه و در سیستم های NTSC حداکثر 30 فریم در ثانیه قابل پشتیبانی میباشد، که با چنین نرخی، تصاویر بصورت کاملا متحرک یا Full Motion به نظر خواهد بود.

بنابراین در صورتی که 8 دوربین در نواحی بسیار حساس داشته باشیم، انتخاب یک DVR با قابلیت اتصال 8 دوربین به آن و با توانایی نرخ فریمی برابر با 200 در سیستمPAL ، انتخاب بسیار خوبی برای شرایط منکور می باشد.

نکته دیگری که در خصوص انواع سیستم ها در کنار تفاوت کدگذاری رنگ در آنها،مهم به نظر می رسد تعداد خطوط تصاویر در هر سیستم می باشد، سیستمPAL با وجودی که حداکثر 25 فریم در ثانیه را پشتیبانی میکند اما در هر فریم امکان نمایش 625 خط را فراهم می آورد که در مقایسه با سیستم NTSC با حداکثر نرخ30 فریم در ثانیه و 525 خط در هر فریم، سیستم PAL تفکیک پذیری یا همان Resolution بیشتری را ارائه خواهد داد.

بنابراین در انتخاب نوع دوربین و DVR هماهنگ با آن از نقطه نطر نوع سیستم، باید دقت کافی را لحاظ نمود در غیر این صورت تصاویر یا قابل نمایش نبوده و یا با وجود استفاده از دوربین رنگی، تصاویر بصورت سیاه و سفید نمایش خواهد یافت.

 

ساختار های فشرده سازی در سیستم های DVR:

سیستم هایDVR بسته به کاربرد،ساختار های متفاوتی را پشتیبانی می نمایند که عبارتند از:

• Mpeg

• Mpeg l

• Mpeg 4

• H.264

توالی تصاویر متحرک در ساختارMJPEG:

ساختار Mpeg که در آن رنگ های یک تصویر با توجه به شباهتی که در یک محدوده دارند، برمبنای Tolerance داده شده، به یک رنگ تبدیل شده و در واقع با فرمت متداول JPEG کد می شوند و سپس با توجه به نرخ فریم تعیین شده ، تصاویر Jpegبرای ایجاد تصاویر متحرک در کنار هم ذخیره و یا ارسال میگردند.

این ساختار به دلیل سادگی در کدگذاری و کدگشایی در دوربین ها و سیستم های نظارت از راه دور از طریق سایت های وب، بسیار متداول میباشد. سیستم هایی که فقط از این ساختار پشتیبانی می کنند هزینه به مراتب پایین تری نسبت به دیگر سیستم ها خواهند داشت و اغلب چنین تجهیزاتی در کاربرد های تبلیغاتی مانند نمایش خیابان ها و دانشگاه ها از طریق اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند.

اما از آنجا که در چنین سیستم هایی ، فشرده سازی ساده ای صورت می پذیرد، تصاویری با حجمی باال برای ذخیره سازی ایجاد می گردند که سازندگان این سیستم ها برای غلبه بر این مشکل عموما نرخ فریم در ثانیه و یا کیفیت تصاویر را کاهش می دهند بنابراین استفاده از چنین سیستم هایی در کابرد های نظارتی و امنیتی پیشنهاد نمی گردد.

درساختار MpegI بعد از کد گذاری تصاویر با فرمتی مشابه Jpeg برای بدست آوردن تصاویر متحرک اولین تصویر در گروه تصاویر یا Of Pictures (GOP) را ذخیره نموده و در فریم های دیگر فقط تغییرات ذخیره می گردند. بنابراین نرخ فشرده سازی در این ساختار بسیار بیشتر از ساختار Mpeg خواهد بود. ساختار II Mpeg که شبیه ساختار I Mpeg میباشد به دلیل نیاز به کیفیتی باالتر نسبت به I Mpeg بوجود آمد و اغلب کاربرد های تصویر برداری سینمایی و پزشکی دارد که با توجه به تفکیک پذیری باالی تصاویر دیجیتال شده، ابن ساختار توانایی بیشتری در خصوص بزرگ نمایی دیجیتال خواهد داشت ، اما نرخ پهنای باند بیشتری را نیز برای انتقال تصاویر به خود اختصاص خواهد داد. رسانه متداول برای این ساختار به دلیل نرخ باالی اطالعات کد شده، DVDبوده که درنتیجه عموما این ساختار در کاربرد های مخابره راه دور تصاویر و اینترنت توصیه نمی گردد. ساختار 4 Mpeg بر مبنای اینکه دیدی شیئ گرا و متفاوت با آنچه گفته شد به تصاویر دارد، فشرده سازی بیشتری را به ارمغان آورده است.

H.264:

H.264 از این فرمت فشرده سازی برای ضبط در دستگاه های جدید استفاده می شود این فرمت نمونه پیشرفته استاندارد های پیشین و با کیفیت باالتر و rate bit پایین تر می باشد. در مقایسه با استاندارد 4 Mpeg حجم کمتری برای ذخیره تصاویر اشغال می کند.

H.264 در رقابت با  Mpeg 4:

 فرمت فشرده سازی جدید 264H. مزایایی دارد که باعث شده در برابر فرمت  Mpeg 4 ترجیح داده شود. این فرمت حدود 50 %کمتر فضای هارد را اشغال می کند هزینه ذخیره سازی را کاهش داده، کنترل تصاویر و مرور آنرا آسان ساخته. سرعت باالیی در پخش روی اینترنت دارد. ساختار فشرده سازی صدا در دستگاه های DVR معمولا با دو فرمت MP3 یا AC3 می باشد.

اندازه تصویر قابل ضبط برای DVR:

استاندارد رزولوشن تصویر در این سیستم ها نیز اندازه های مختلفی دارد که در زیر به آن اشاره می شود.

H*V(PALL)

H*V(NTSC)

Designation

176*144

 176*120 

QCIF

352*288

 325*240 

CIF

704*288

704*240

  2CIF(HD1)

704*576

704*480

  4CIF

576*960

 480*960 

WD1


از جمله استاندارهای سایز تصویری مورد استفاده در دستگاه های DVR امروزی 3 استاندارد CIF و D1 و WD1می باشند.
نکته: فقط کافی است بدانید که استاندارد D1سایز تصویر resolution full بحساب می آید و اینکه فرمت CIF ، 1/4 یک چهارم سایز تصویر در استاندارد D1 می باشد.

NVR چیست؟

ان وی آر چیست؟

کلمه NVR مخفف Recorder Video Network یا ضبط کننده ویدئویی شبکه است. این اسم معموال در برابر DVR که مخفف Digital Recorder Video یا ضبط کننده ویدئویی دیجیتال است به کار برده می شود. اختالف نام این دو دی وی ار DVR ضبط کننده تصاویر دوربین مداربسته تا حدود زیادی می تواند نشان دهنده تفاوت آنها باشد. غالبا اولین تفاوتی که توجه مشتری را به خود جلب میکند تفاوت چشمگیر ما بین قیمت این دو دی وی ار DVR است. قیمت دستگاه NVR به مشخصا باالتر از DVR است. که این مسئله فقط به دلیل کاربرد تخصصی و سخت افزار مورد استفاده در NVR است. به بیان کلی سخت افزار شبکه در زمینه دوربین مداربسته قیمت باالتری نسبت به تجهیزات آنالوگ دارند و NVR هم از همین قانون پیروی میکند. NVR در واقع هم نقش ضبط کننده و هم پخش کننده تصاویر را برای دوربین مداربسته تحت شبکه IP بر عهده دارد. همانگونه که می دانید دی وی ار DVR امکان اتصال به دوربین مداربسته تحت شبکه به طور مستقیم را ندارد و در صورت نیاز می بایست از مبدل های شبکه به آنالوگ بهره برد که البته تاثیر نامطلوبی بر کیفیت تصاویر دوربین مداربسته می گذارند .از سوی دیگر دی وی ار DVR ها دارای محدودیت کیفیت ضبط تصاویر هم هستند و چنانچه کیفیت دوربین مداربسته شما خیلی باال باشد نمی توانید از DVR برای نمایش یا ضبط تصاویر آن استفاده کنید. یادتان نرود وقتی که از دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده می کنید استفاده از NVR الزم االجراست.یکی دیگر از قابلیت های خوب NVR امکان قرار دادن بیش از یک NVR در طول شبکه است. شما می توانید در هر جایی که نیاز به دریافت تصاویر دوربین مداربسته هستید، از شبکه و نصب یک NVR تصاویر را دریافت کنید. در صورت وجود دوربین مداربسته آنالوگ می توانید از مبدل های آنالوگ به شبکه که برای همین منظور ساخته شده اند استفاده کرده و دوربین مداربسته آنالوگ خود را به شبکه متصل کنید.

معرفی سیستم نظارت تصویری تحت شبکه IP-CAMERA:

 

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

با توجه به فراگیر شدن فناوری شبکه های کامپیوتری بستری فراهم شد تا نسل جدید دوربین های مدار بسته تحت شبکهIP-CAMERA بوجود آیند. اولین دوربین های مداربسته تحت شبکه در سال 1996 توسط کمپانی Axis بر پایه استفاده از سیستم عامل Linux تولید شد، این دوربین ها به یک رابط اترنت (Fast Ethernet Interface) مجهز گردیده اند و از پروتکل های اینترنت در جهت ارسال تصاویر خود در قالب داده ها بر روی بستر شبکه بهره می گیرند و در جهت مقاصد نظارتی (Surveillance)بکار می روند. استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه به علت باال رفتن قابلیت های آنها نسبت به گذشته روز به روز درحال افزایش است

مزیـت های اسـتـفاده از دوربـیـنهای تحت شـبکه:

از جمله مزایای دوربین های مدار بسته تحت شبکه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صرفه اقتصادی(Cost Advantage)
  • کاهش هزینه کابل کشی به ویژه در پروژه های بزرگ در شبکه های بی سیم که هزینه کابل به صفر می رسد زوم دیجیتالی با کیفیت بالا
  • قالب تصویر انعطاف پذیر(Flexible Image Format)

 

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

در دوربین مداربسته آنالوگ رزولیشن تصویر با (TVL) مشخص می شود تعداد خطوط افقی موجود در تصویر در دوربین مداربسته تحت شبکه رزولیشن بر مبنای پیکسل بیان میشود. استفاده از دوربینهای 2 و 3 مگاپیکسلی به صورت دوربینهای مداربسته شبکه به سرعت رایج شده و این دوربینها میتوانند تصاویری به مراتب بهتر از دوربینهای آنالوگ ارائه دهند. امروزه حتی دوربین مداربسته شبکه با روزلیشن 29 مگاپیکسل نیز وجود دارد. این دوربینها میتوانند تصاویر را با تمام جزئیاتشان نمایش دهند. 

  • امکان استفاده از بزرگنمایی های دیجیتال با حداقل افت بر روی تصاویر به ویژه در خصوص رزولوشن های مگا پیکسلی
  • امکان انتخاب و تعیین رزولوشن های مختلف جهت دریافت تصاویر استفاده از روش Progressive Scanning در جهت تصویر برداری که در مقایسه با روش قدیمی Interlaced Scanning از کیفیت تصویر باالتری برخوردار می باشد. (دوربین های آنالوگ به دلیل محدودیت استاندارد در مورد استفاده (PAL /NTSC) هر فریم تصویر را دو بار و با تأخیر زمانی اسکن می کنند که باعث افت کیفیت تصاویر متحرک میشود. در مقابل دوربین های تحت شبکه کل تصویر را در آن واحد اسکن کرده و در نهایت یک تصویر متحرک را بدون نویز و اعوجاج نشان می دهد
  • قابلیت تعیین رزولوشن و نرخ فریم (بر ثانیه) برای هر کانال به صورت مستقل
  • عدم نیاز سخت افزار اضافه در جهت تبدیل تصاویر از آنالوگ به دیجیتال در جهت ذخیره بر روی حافظه. در سیستم تحت شبکه تصاویر فقط یکبار دیجیتال شده و همواره دیجیتال باقی میمانند لذا کیفیت تصاویر بعد از انتقال به کیلومتر ها دورتر ثابت خواهد ماند.
  • قابلیت انتخاب فرمت فشرده سازی مانند(H. 264 /MPEG4, MJPEG) ساختار قابل توسعه(Expandable Structure)
  • سهولت اضافه نمودن تعداد دوربین ها کاربران بیشتر در یک مجموعه
  • قابلیت ارسال برق از طریق کابل شبکه (Power Over Ethernet)که در این صورت تنها یک کابل برای هر دوربین استفاده می شود. تغذیه برق دوربین از طریق کابل شبکه

 

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

بیشتر دوربین های مداربسته تحت شبکه دارای این قابلیت هستند. به این معنا که میتوانید دوربین مداربسته را با همان کابل شبکه تغذیه کنید و این نیاز به یک کابل اضافه را جهت تغذیه برق دوربین از بین میبرد. پیشرفتهای جدید این امکان را فراهم کرده که تجهیزات پر مصرف تر ماننددوربینهای مداربسته با قابلیت پن تیلت و زوم را نیز بتوان با همان کابل شبکه تغذیه کرد. در مقایسه با دوربین مداربسته آنالوگ که به یک کابل جداگانه برای تغذیه نیاز داشتند این قابلیت موجب صرفه جویی در زمان و هزینه کابل کشی خواهد شد.(

  • قابلیت ارسال فرامین کنترلی PTZ از طریق همان کابل شبکه
  • امکان ارسال و دریافت صدا همزمان با تصویر بدون نیاز به تجهیزات اضافی و به صورت همزمان
  • قابلیت استفاده از فیبر های نوری در ساختمان های بزرگ با تعداد دوربین های زیاد و حجم اطلاعات بالا دوربین های تحت شبکه همانند بسیاری دیگر از تجهیرات شبکه با استفاده از پروتکل IP و بر روی بستر Wired و یا Wireless داده های خود را منتقل می کنند. با استفاده از این پروتکل می توان هم تصاویر ویدئویی و هم اصوات را انتقال داد.
  • انتقال داده ها از طریق اینترنت دسترسی از راه دور

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

دوربین های تحت شبکه را می توان بصورت Multi User و از راه دور دسترسی استفاده نمود. این عمل می تواند برای تماشای تصاویر زنده و تصاویر ضبط شده و در هر زمانی انجام شود. همچنین از لحاظ مکانی نیز محدودیتی وجود ندارد و دسترسی Remote از هر شبکه ای و از طریق اینترنت امکان پذیر است.

امنیت انتقال تصاویر

-با استفاده از کلمات عبور مختلف و رمزگزاری های پیچیده و مسدود کردن IP های ناشناس از داده های دوربین های تحت شبکه محافظت می شود. عالوه بر این اطالعاتی به تصاویر اضافه می شود که اصالت آن را به مراجع قانونی به اثبات برساند.

ثبت رخداد ها و تصویربرداری هوشمند

اگر دوربین در تمام مدت فعال باشد، حجم تصاویر ضبط شده بسیار زیاد می شود.در دوربین های تحت شبکه می توان در زمان هایی که تصویر برداری مورد نیاز نیست فعالیت دوربین را متوقف نموده و تنها در زمان های لازم و یا بلافاصله پس از وقوع یک رخداد تصویر برداری را فعال کرد. اینگونه قابلیت ها در قالب نرم افزار دوربین براحتی پیاده سازی می شود.

دوربینهای تحت شبکه توانایی تشخیص حرکت یا motion detection دارند. علاوه بر این امکان مدیریت آلارم با قابلیت تنظیم حساسیت و موقعیت حرکت در تصویر نیز وجود دارد. ورودی های I / O امکان وصل انواع سنسورهای مختلف اعم از دود و گاز را به دوربین میدهد.

معایب اسـتـفاده از دوربـیـنهای تحت شـبکه

عملکرد در شبکه

یکی از نگرانی های مهم مسئوالن شبکه در مورد استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه تاثیر آنها بر روی شبکه و کاهش سرعت آن است. چراکه به ویژه در دوربین های با رزولیشن باال حجم زیادی از اطلاعات باید در هر لحظه در شبکه جا به جا شود و با توجه به پهنای باند محدود شبکه این میتواند موجب ایجاد اختلال در شبکه نیز شود. با این حال با استفاده از شبکه های گیگا بایتی و فیبر نوری میتوان این مشکل را رفع کرد و در صورت ایجاد اختالل باید ظرفیت شبکه را افزایش داد.

 

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

داده ها بر روی کابل Cat5 دارای محدودیت مسافت تا 100 متر است. با این حال با استفاده از Repeater میتوان این مسافت را افزایش داد.

انتقال تصویر دوربین سیماران:

انواع روش های انتقال تصویر

  • استفاده از IP Static 
  • روش DDNS
  • پروش P2P
  • استفاده از IP Static 

برای انتقال تصاویر دوربین مداربسته بویسله دستگاه DVR ابتدا وارد تنظیمات دستگاه DVR شوید وقسمت Network آنرا بگردید سپس درقسمت Network قسمت ست کردن IP دستگاه DVR بروید.برای این منظور اول باید دستگاه DVR رااز حالت ) DHCP اگر تیک خورده باشد آنرا بردارید (خارج کرده،بصورت دستی IP همرنج آی پی شبکه بدهیم.
چنانچه درباره IP اطلاعات زیادی ندارید. متن زیر می تواند کمی مطلعتان کند. آشنایی باپیکر بندی ویندوز برای شبکه و انتقال تصویر ازطریق دستگاهDVR معموال IP مودمهای ADSL روی 192.168.1.1 ست شده. سایر کامپیوترها هم باید درهمین رنج قرار بگیرند. برای اینکه آی پی دستگاه DVR ما هم رنج آیپی کامپیوترها باشد بایدهمانند 192.168.1.100 ( فقط قسمت آخر )یعنی100 ) متفاوت شود. قسمت آخر عدد نیز اختیاری، مابین 2 تا 254 بوده و نباید تکراری باشد (. به دستگاه DVR اختصاص دهید. سپس درقسمت net Sub دستگاه DVR ،255.255.255.0راوارد نمایید.نهایتا درقسمت Defult Gate way دستگاه DVRآیپی مو دم ADSL راوارد نمایید. ) همان 192.168.1.1 میباشد( دوقسمت دیگر باقی مانده DNS. ها، شرکت سرویس دهنده برای ست کردن قسمت DNS کمکتان میکند، حالا نوبت تعیین پورت برقراری ارتباط دستگاه DVR میباشد.عدد مربوطه اختیاریست ولی بهتراست برروی 8080 تنظیم شود)عمومیت دارد(. ) چنانچه برمقوله پورتها تسلط ندارید بهتراست پورت گفته شده گذاشته شود چون برخی پورتها توسط سیستم استفاده می شوند، بازه مابین 0 تا 65535.(

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

این عملیات همانند تنطیم آیپی کامپیوتراست، تنها تفاوتش درظاهر دستگاه DVR و کامپیوتر میباشد(
مرحله بعد انتقال تصویر بوسیله دستگاه DVR: آماده سازی مو دم جهت مرتبط کردن دستگاه DVR و اینترنت. ابتدا میبایست یک آیپی ولید از شرکت سرویس دهنده اینترنت خود دریافت کنید. قسمت مربوطه می تواند تحت عنوان آموزش کانفیگ مودم ADSL نیز استفاده گردد، بوسیله وارد کردن آی پی مودم1.1 .192.168و یوزر نیم پسورد admin روی مرورگر وارد تنظیمات مودم خود شوید. اگر مودم روی Bright ساخته شده باید روی PPPOE تنطیم نمایید. بدنبال قسمتی بنام setup  Advance setup ( interface بگردید) قسمت مذکور برای هرمودم متفاوت بوده و اگر می خواهید درست عمل کنید بهترین مورد دفترچه راهنمای مودمتان خواهد بود( ودر قسمت Advance setup ،Wan انتخاب شود. سپس تمامی موارد انتخاب شده )تیک زدن موارد( و remove زده شود سپس add انتخاب شده سپس Nextتازمان رسیدن مرحله انتخاب پروتوکل انتخاب شود.
مرحله انتخاب پروتوکل درانتقال تصویر دستگاه DVR: گزینه PPPOE انتخاب شده و کار ادامه یابد حالا یوزرنیم و پسورد ارائه شده توسط شرکت سرویس دهنده خدمات اینترنتی به همراه آیپی ولید درخواست می شود )میبایست Use static IP address فعال باشد تا بتوانید آی پی وارد کنید ( سپس کار ادامه پیدا میکند  وSave/rebootانتخاب میشود. (بدلیل ارتباط بین قسمت مذکور و کانفیگ مودم چنانچه دقت کافی جهت مطالعه متن جداول ذکر شده درمراحل کانفیگ مودم بخرج دهید میتوانید براحتی کار مربوطه راانجام دهید بازهم اشاره میکنم : مطالعه دفترچه راهنمای مودم باعث سهولت درکانفیگ کردن می شود)
مرحله اول تنظیم برای انتقال تصویر بوسیله دستگاه یرق پایان یافت، اکنون موقع مرتبط کردن بسته اینترنتی خریداری شده و مودم می باشد.
به همین جهت ازقسمت پورت فورواردینگ (Port forwarding ) استفاده میکنیم، روش مذکور بمودم می گوید تمام بسته هایی درخواست صفحه وب به دستگاه DVR منتقل شود.
ابتدا Nat (مربوط بقسمت تنظیمات مودم (setup Advance)انتخاب شده. )برخی از مودم ها همانند Samfony این گزینه بنام  Virtual serverشناخته شدست( بعداز ورود باین قسمت جدولی خواهید دیدکه میبایست آی پی )دستگاهDVR که قبال بآن اختصاص داده اید ( و پورت مربوطه جهت برقراری ارتباط درآن وارد شود.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

هم اکنون آی پی ولید رابر روی آیپی دستگاه انتقال دادیم (البته اگر باسیستمهای تحت وب نیز آشنایی داشته باشید میدانید بجز درباره دستگاه  از آیپی ولید  درموارد زیادی استفاده میشود) و دستگاه dvr  .آماده است dvr مرحله سوم آماده کردن اینترنت اکسپلورر برای انتقال تصویر بوسیله دستگاه  میباشد، اکثر دستگاه dvr ها فقط بانرم افزار اینترنت DVR اکسپلورر تحت وب قابل مشاهده هستند (برای مشاهده تصاویر دستگاه  نیازبه dvr داریدکه کامپوننت مذکور مختص اینترنت Active اکسپلورر میباشد) باین منظور وارد تنظیمات اینترنت اکسپلورر شوید : 

و یا از کنترل پنل بقسمتTools > Internet option  بروید . سپس ازتب Internet Option  همانند تصاویر اقدام کنید Security : 

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

دراولین باریکه IP ولیدرا )همراه باپورت، بطور مثال 19.11.51.166:8080) درمرورگر خود وارد میکنید یک نوار زرد رنگ درباالی صفحه نمایان میشودکه بوسیله کلیک کردن بررویش موارد مربوطه دیده میشود ازمیان آنها مورد Install راانتخاب کنید تا کامپوننت مورد نظر برروی مرورگر نصب شود )البته اینکار ممکن است چند دقیقه طول بکشد پس منتطر باشید تا پیغام نصب باموفقیت انجام شد دیده شود( حاال سیستم آماده دریافت تصاویردستگاهDVR می باشد و میتوانید ازتمام دنیا محل کار خودرا باکمک دستگاه DVR زیر نظر داشته باشید .)البته باوارد کردن یوزر نیم و پسوردیکه برروی دستگاه DVRست کرده اید)

روش DDNS

نحوه ی تنظیمات DDNS

برای انجام تنظیمات DDNS در ابتدا در Website زیر ثبت نام کنید:

http://www.dvrdydns.com/reg.aspx

در ابتدا بر روی گزینه Registration کلیک کنید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

سپس در پنجره زیر name User و Password مورد نظر خود را وارد کنید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

پس از کلیک بر روی گزینه Submit ، پنجره جدیدی باز شده، Domain name دلخواه خود را در این پنجره وارد کنید و بر روی گزینهRequest Domain کلیک کنید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

در این مرحله پنجره جدیدی بصورت زیر باز می شود که نشان دهنده ثبت نام  موفق می باشد.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

حال برای انجام تنظیمات Domain در منوی DVR مراحل زیر را انجام دهید

1- از مسیر زیر وارد زیر منوی تنظیمات شبکه شوید:

منوی اصلیراه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران	 تنظیمات راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران	شبکه

 

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

نکته: در زیر منوی شبکه گزینه Obtain an IP address automatically را انتخاب کنید تا بصورت خودکار انتخاب شود.دیگر تنظیمات را با توجه به مشخصات IP مودم انجام دهید.

2- در زیر منوی زیر تنظیماتDomain nameثبت نام شده را وارد کنید. منوی اصلی تنظیمات شبکه تنظیمات دیگر حال می توان از Domain ثبت نام شده برای مشاهده تصاویر دستگاهDVR استفاده کرد.همچنین می توان از این Domain برای مشاهده تصاویر از طریق نرم افزار CMS و نرم افزار موبایل ) SuperLive Pro(  نیز استفاده نمودبرای این منظور کافیست Domain name ثبت نام شده را در صفحه Internet Explorer وارد کنید.راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

حال می توان از Domain ثبت نام شده برای مشاهده تصاویر دستگاهDVR استفاده کرد.همچنین می توان از این Domain برای مشاهده تصاویر از طریق نرم افزار CMS و نرم افزار موبایل ) SuperLive Pro ( نیز استفاده نمود. برای این منظور کافیست Domain name ثبت نام شده را در صفحه Internet Explorer وارد کنید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

نکته: شماره پورت می بایست در آدرس Domain name وارد شود.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

برای مشاهده ازطریق نرم افزارموبایل کافیست Domain name را در صفحه زیر واردکنید.

روش P2P

مزایای استفاده از P2P

Transit-Network .1

بدین معناست که در این روش نیازی به تنظیمات روتر نمی باشد. ( Port Mapping)کافیست DVR را در حاالت LAN قراردهید )از طریق کابل شبکه، کانکتور (45 RJ) دستگاه DVR را به سوکت شبکه کامپیوترمتصل نمایید. اطمینان حاصل کنید شبکه LAN شما به اینترنت متصل می باشد برای این منظور IP دستگاه DVR و IP روتر را هم رنج قرار دهید.. نوعی Plug-Play

نکته: از طریق مسیر زیر:

منوی اصلی نصب شبکه 

گزینه Obtain an IP address automatically را انتخاب کنید تا IP بصورت خودکار انتخاب شود.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

2- کد دو بعدی
روش دسترسی بسیار ساده. کافیست از نرم افزار گوشی خود برای اسکن کد دوبعدی استفاده کنید این امر ارتباط بین گوشی موبایل و دستگاه DVR را فراهم می آورد.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

مرحله 1:

از مسیر زیر وارد زیر منوی تنظیمات شبکه شوید و تنظیمات سرور NAT را انجام دهید:

منوی اصلی->نصب->شبکهNAT

سرور www.autonat.com: NAT   

یا
سرور
  54.191.201.215 پورت:8989  

نکته 1: در صورت استفاده از IP در این مرحله در سایر مراحل نیز از IP استفاده شود .

نکته 2: از مسیر منوی اصلی ->نصب->شبکه->شبکه->

Preferred DNS server : 8.8.8.8 تنظیم شود

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

مرحله 2:

از مسیر:

اطلاعات->   QRCODE وارد زیر منویQRCODE شوید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

سپس از نرم افزار گوشی موبایل ( Super Live Pro ) با مشخصه P2P Version P2Pبرای اسکن کد 2 بعدی استفاده کنید.در این صورت شما قادر خواهید بود تصاویر دستگاه DVR را از طریق گوشی موبایل مشاهده نمایید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

انتقال تصویر دوربین سیماران به موبایل:

روش انجام تنظیمات P2P در گوشی موبایل:

به صفحه ورود ( Login ) وارد شوید سپس قسمت مشخص شده با رنگ قرمز را انتخاب کنید و وارد صفحه اسکن شوید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

QRCODEرا اسکن کنید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

شماره سریال در قسمت سرور نشان داده خواهد شد در این مرحله کافیست نام کاربری و رمز عبور را وارد کرده و گزینه ورود (Login) را انتخاب کنید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

نکته 3: لازم بذکر است که این تنظیمات بر اساس اخرین ورژن نرم افزار موبایل در گوشی های Android و IOS می باشد.

روش مشاهده تصاویر دوربین سیماران از طریق وب (Web):

آدرس سرور وب را که www.autonat. com می باشد و همچنین شماره سلایر دستگاه DVR را در قسمت مشخص شده در عکس وارد کنید ، با کلیک بر روی گزینه Login قادر خواهید بود تصاویر را از طریق Web مشاهده کنید.

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

تعین نور محیط برای دوربین سیماران:

لوکس Lux

لوکس دوربین میزان نور مورد نیاز برای گرفتن یک تصویر قابل مشاهده است. دوربینی که لوکس پایین تری دارد بهتر است زیرا می تواند در شرایط کم نور نیز تصویر برداری کند
برای مثال، دوربین های مادون قرمز(IR)، می تواند در تاریکی کامل تصویر برداری کند، به طوری که آنها در 0لوکس در حالت IR قرار می گیرند. جرایم اغلب در مکان های تاریک اتفاق می افتد، بنابراین ما شما را تشویق به انتخاب دوربین با کمترین لوکس ممکن می کنیم .

 

تعین Lux

لوکس متر

نورسنج ابزاریست که جهت اندازهگیري شدت نور محیط استفاده می گردد .بیشتر ما در کار با دوربینهاي عکاسي و فیلمبرداري امروزي به نوعي از این سنسور استفاده کرده ایم . در بیشتر نمونه هاي امروزي این ابزار از نوعي سنسورهاي فتوولتیک سلینیوم و سیلیکون استفاده میکنند . سنسورهاي نورسنج به نسبت نوري که از سوژه میگیرند ، ولتاژ تولید میکنند و با مدار مناسب میتوان بر حسب واحد شدت نور یعني لوکس کالیبره نمود.
اندازه گیری شدت روشنایی با دستگاهی به نام نور سنج یا لوكس متر انجام میشود. هر نورسنج از سه جزء اساسی تشكیل شده است كه عبارتست از دریافت كننده، پردازشگر و نمایشگر لوكس متر وسیله اندازه گیری»شدت روشنایی«با واحد lux می باشد، دستگاه مورد نظر»شدت نور«بر سطح سنسور را حس نموده و با توجه به ضرایب تبدیل اختصاص داده شده به دستگاه دیجیتالی شدت روشنایی محلی كه سنسور در آن واقع است را نشان می دهد. در استانداردهای مهندسی برای هر مكانی با توجه به كاربری آن میزانی از شدت روشنایی در نظر گرفته شده است كه جداول آنها به تفكیك كاربری های متفاوت، حداقل و حداكثر و شدت روشنایی مورد نیاز و حتی شدت روشنایی پیشنهادی را معین كرده است و بر اساس آنها میتوان شدت نور یک محیط را بصورت استاندارد با نرم افزارهای كامپیوتری dialux یا calclux و یا بصورت دستی محاسبه و طراحی كرد. از نظر فنی دانستن اینکه یک سطح تا چه اندازه زیر تابش نور قرار گرفته مهم است، زیرا انسان مایل است بر روی این سطح، اشیاء را بدون خسته کردن چشم با تابش نور معینی ببینید. واحد شدت روشنایی لوکس است. شدت روشنایی یک لوکس عبارتست از روشنایی حاصل از تابش یک لومن بر سطحی به مساحت یک متر مربع. از آنجا که چشم قادر به تعیین شدت روشنایی نیست، برای سنجش آن از دستگاهی کوچک به نام لوکس متر استفاده می شود.
بطور مثال شدت روشنایی خورشید در یک روز تابستان 100000 لوکس و شدت روشنایی ماه در یک شب مهتابی 15/0 لوکس است. نوری را که یک المپ تنگستن 60 وات به میز تحریر شما می رساند حدود 100 لوکس می باشد.

 

استاندارد های روشنائی

واحد اندازه گیری نور در سیستم استاندارد SI لوکس می باشد.

طبق تعریف یک لوکس میزان نور حاصل از یک شمع بر روی یک صفحه در فاصله 1 متری است و لومن(lumen ) واحد اندازه گیری میزان نور در منبع تولید کننده در تمام جهات میباشد. اما لوکس شدت نور دریافتی در یک نقطه را نشان میدهد. از لومن زمانی میتوان استفاده کرد که دو منبع نور از یک نوع را با هم مقایسه کنیم اما لوکس برای مقایسه نور منابع غیر همگون مناسب است زیرا بر نور دریافتی تأکید دارد

FCC = Federal Communication Comission

Lux = Lumens Per Squave Meter

لوکس (LUX )یکی از مشخصات بسیار مهم مربوط به دوربین میباشد و حساسیت دوربین را به نور نشان میدهد. هر قدر این عدد کوچکتر باشد دوربین در محیط با نور کمتری قادر به دیدن تصاویر میباشد. دوربینهای سیاه و سفید نسبت به دوربینهای رنگی در میزان لوکس کمتری قادر به دریافت تصاویر میباشند. این عدد برای دوربینهای رنگی معمولی 1 لوکس میباشد این در حالی است که برای دوربین سیاه و سفید این عدد به 1.0 لوکس کاهش مییابد میزان نور در محیطهای مختلف بر اساس استاندارد به قرار زیر است:

محیط سرپوشیده

میزان نور بر حسب لوکس

انبار

20-75 lux

پله های اظطراری

30-75 lux

راهرو و راه پله

75-200lux

فروشگاه

75-300lux

اتاق های اداری

300-500lux

بانک ها

200-1000lux

خطوط مونتاژ

300-1000lux

محیط سرباز

میزان نور بر حسب لوکس

هوای آفتابی

10000-1000000lux

آسمان ابری

100-10000lux

هوای گرگ و میش 

1-10lux

آسمان مهتابی

0.1-1lux

شب ابری

0.01-0.1lux

آسمان با ستاره ها(بدون ماه)

0.001-0.01lux

ستاره و ابری

0.0001-0.001lux

 

چشم انسان در برابر طیفى از روشنائى که بین یک دهم لوکس (شب هاى کاملاً مهتابی) تا صد هزار لوکس (آفتاب کاملاً درخشان) باشد، واکنش نشان مى دهد. دربارهٔ استانداردهاى روشنائى اختلاف سلیقه بسیار است زیرا قابلیت تطابق چشم زیاد است استانداردهاى بسیار نشر یافته ولى دلبخواهى بوده اند، با افزایش روشنائى کارآئى بینائى هم افزایش مى یابد اما منحنى افزایش در سطوح بالاتر مسطح مى شود. و قانون بازگشت کاهش صدق مى کند، یک قاعدهٔ مفید براى محاسبهٔ سریع آن است که میزان روشنائى باید سى بار بیش از اندازه اى باشد که بتوان کار مورد نظر را انجام داد. یادآورى دوبارهٔ این نکته ضرورى است که استاندارد واقعى براى میزان روشنائى وجود ندارد و به طور معمول بهتر آن است که از سوى زیاد بودن نور اشتباه شود به شرط آنکه بتوان از خیره شدن چشم پرهیز کرد. براى فعالیت هاى گوناگون و مواقع عملى مقادیر زیر (برحسب لوکس) توسعه جامعهٔ مهندسان روشنائى پیشنهاد شده است جدول روشنائی توصیه شده :

میزان روشنایی بر حسب لوکس 

نوع کالا 

100

قراءت به طور اتفاقی

400

کار اداری عادی

900

گرد همایی های کوچک

1300-2000

وظایف کاملا جدی

2000-3000

ساعت سازی

 

روش هاى اندازه گیرى روشنائی 

روشنائى طبیعى

روشنائى طبیعى از دو منبع است: بخشى از آن از بخش مرئى آسمان و بخش دیگر بازتاب آن. در واقع بخش زیادى از نورى که در اطاق ها است از بازتاب اشیایِ کم رنگ به وجود مى آید. استفادهٔ کارآمد از نور طبیعى مستلزم طرح ریزى دقیق، محل استقرار مناسب و جهت گیرى ساختمان و روابط بین ساختمان ها (نقشهٔ شهر) است. هم چنین نور طبیعى به ساعات مختلف روز، فصل، آب و هوا و آلودگى هوا بستگى دارد. چون نور طبیعى با تابش گرما همراه است باید کوشش شود طورى از نور روز استفاده شود که اثرات گرمائى آن حذف شود. الف پیشنهادهائى براى بهبود روشن سازى - به وسیلهٔ روشنائى روز هنگام برنامه ریزى براى بیشترین و بهترین بهره گیرى از روشنائى روز باید اصول کلى زیر را در نظر گرفت:

1- جهت دادن: روشنى آسمان در خاور و باختر ثابت نیست و از این رو، روشن سازى ساختمان هاى رو به خاور یا باختر دستخوش دگرگونى مى شود. تابش مستقیم نور خورشید از طرف خاور یا باختر مى تواند منجر به افزایش گرماى اتاق ها، در مناطق گرمسیر و به خصوص در تابستان ها شود از این رو در هر جا که بتوانند ساختمان ها را به سوى شمال یا جنوب جهت مى دهند تا روشنائى یکنواخت به دست آید. این کار به خصوص براى دبستان ها، کارخانه ها و آزمایشگاه ها که به نور یکنواخت در همهٔ اتاق ها نیاز است بیشتر اهمیت دارد. در مورد خانه هاى مسکونى نمى توان یک قاعدهٔ ثابت برقرار کرد چون در اینها نور یکنواخت در همهٔ اتاق ها لازم نیست. هنگامى که ساختمان رو به خاور یا باختر ساخته مى شود باید پنجره هاى سایبان دار داشته باشد تا آن را در برابر روشنائى مستقیم نور خورشید حفظ کند.

2- از بین بردن موانع: احتمالا از بین بردن موانع ساختمانى به صورت کامل یا نسب کارسازترین اقدام براى بهبود نورگیرى است

3- پنجره ها: باید پنجره ها به خوبى طرح ریزى شوند تا نور طبیعى هر اتاق متأثر از بخش مرئى آسمان، اندازه، شکل و طرز باز کردن پنجره باشد. اگر پنجره بلند باشد روشنائى بیشتر نفوذ مى کند و اگر پهن باشد انتشار روشنائى بیشتر است. این قاعده که مساحت پنجره ها نباید کمتر از ده درصد مساحت کف ها باشد اینک پذیرفته نیست و در کارهاى جدید مساحت پنجره ها با مقصودى که از ساختن اتاق و استفاده از آن است، بستگى دارد. قابلیت استفاده از پنجره یا نصب پرده ها و تورى هاى غیر لازم کاهش مى یابد

4- داخل اتاق ها: براى به دست آوردن فایدهٔ کامل از روشنائى طبیعى باید سقف اتاق ها سفید، بخش بالائى دیوارها به رنگ روشن و بخش پائینى دیوارها اندکى تیره تر باشد. به طورى که براى چشم راحت باشد. میزان بازتاب مطلوب از دیوارها، سقف و لوازم خانه پیش از این گفته شد. ب - اندازه گیرى روشنائى روز چون شدت روشنائى روز دستخوش دگرگونى هاى آنى است. نمى توان آن را به صورت فوت شمع اندازه گیرى کرد و با واحدى به نام عامل روشنائى روز (Daylight Factor) یا D.F اندازه گیرى مى شود . D.F عبارت است از نسبت روشن سازى یک نقطهٔ معین بخش بر روشن سازى در نقطه اى به طور همزمان در معرض همهٔ نور آسمان نیمکره (برحسب پانصد شمع فوت) باشد منهاى نور مستقیم خورشید. فرمول محاسبهٔ آن به طور خلاصه چنین است

   D.F =100  a/h 
  a =روشن سازى درون اتاق در یک لحظه
h = روشن سازى بیرون اطاق در همان زمان


به وسیلهٔ یک دستگاه فتوالکتریک سنج تغییر یافته به نام D.F ، مى توان D.F ساختمان را به سرعت تعیین کرد. توصیه مى شود که باید D.F اتاق هاى مسکونى حداقل یک درصد و D.F آشپزخانه نزدیک به دو درصد باشد .

روشنائى مصنوعى

گاهى و به خصوص در روزهاى ابري، ممکن است نیاز به روشنائى به وسیله روشنائى روز برآورده نشود و براى تأمین روشنائى کافى به روشنائى مصنوعى تکمیلى احتیاج مى شود. روشنائى مصنوعى باید از لحاظ ترکیب هرچه بیشتر مانند روشنائى روز باشد. روشنائى مصنوعى بر پنج نوع است: مستقیم، نیمه مستقیم، غیرمستقیم، نیمه غیرمستقیم، و مستقیم غیرمستقیم /

1- روشنائى مستقیم : در روش مستقیم نود و نه تا صد در صد روشنائى به طور مستقیم بر سطح کار تابیده مى شود. روشنائى مستقیم کارآمد و اقتصادى است ولى سایه مى اندازد . نباید روشنائى مستقیم بر چشم بتابد

2- روشنائى نیمه مستقیم: در این روش ده تا چهل درصد روشنائى به سوى بالا مى تابد به طورى که از سقف بر روى شيء بازتاب مى کند .

3- روشنائى غیرمستقیم: در روش غیرمستقیم روشنائى به طور مستقیم به طور مستقیم بر سطح کار برخورد نمى کند زیرا نزدیکبه نود درصد تا صد درصد نور به سوى سقف و دیوارها تابانده مى شود و با این کار به همهٔ اتاق نور مى تابد ولى بر شيء ویژه اى نمى تابد

4- روشنائى نیمه غیرمستقیم: در اینروش شصت درصد تا نود درصد نور به سوى بالا و ماندهٔ آن به سوى پائین تابانده مى شود

5- مستقیم غیرمستقیم: در این روش نور به طور برابر پراکنده مى شود - . هیچ یک از روش هاى گفته شده را نمى توان توصیه و بقیه را منع کرد

روش های روشن سازی مصنوعی:

1- چراغ هاى رشته اى: این چراغ ها از همه بیشتر به کار مى روند و در آنها جریان برق یک رشته تونگستن را گرم مى کند و بسته به درجهٔ گرما نور از آن ساطع مى شود. رشته هاى داغ تر نور آبى رنگ تولید مى کنند. گردآلود شدن حباب چراغ روستائى آن را سى تا چهل درصد کم مى کند و از این رو باید چراغ و حباب آن به دفعات پاک شوند

2- چراغ هاى مهتابى: چراغ هاى مهتابى از نظر مصرف جریان برق، اقتصادى هستند. این چراغ ها خنک و کارآمد مى باشند و نور آنها مانند نور طبیعى است. چراغ مهتابى تشکیل شده از یک لولهٔ شیشه اى که از بخار جیوه پر شده و در هر سوى آن یک الکترود کار گذاشته اند. درون لوله از یک مادهٔ شیمیائى داراى تشعشع پوشیده شده که عملاً همهٔ پرتوهاى فرابنفش را جذب مى کند و پرتوهائى در طیف مرئى را باز مى تابد. مجموع انرژى ساطع شده از دو نوع چراغ به این شرح است: در چراغ هاى رشته اى انرژى نورى 05 / 0 گرمائى 95 / 0 و در چراغ هاى مهتابى به ترتیب21 / 0و 79 / 0 است

آنچه به عنوان روشنائى درک مىشود باریکهاى از طول موجهاى پرتوهاى برقاطیسى (Electromagnetic )بین 380 تا 780 نانومتر است. نورى که داراى همٔه طول موجهاى قابل دیدن باشد بهصورت نور سفید درک مىشود. براى تعیین واحد اندازهگیرى نور اختالف سلیقه زیاد است. چهار نوع واحد اندازهگیرى وجود دارد که هر یک از آن واحدها هم چند نوع اصطالح دارند و با این ترتیب نامهاى بسیار وجود دارد. این واحدها و نامهاى مربوطه در جدول زیر آمده است

جدول واحدهای اندازه گیری روشنائی :

واحد های دیگر

واحد توصیه شده*

نام مقدار روشنایی

شرح

نیروی شمع

شمع

شدت درخشندگی

روشنی منبع نقطه ای 

----

لومن

جریان روشنایی

جریان نور

شمع - فوت(لومن بر سانتی متر مربع)

لوکس

روشن سازی

مقدار نوری که بر سطح می تابد

فوت- لامبرت(شمع/برسانتی مترمربع)

لامبرت

روشنی- تشعشع

مقدار نور ساطع شده توسط سطح

 

توصیه شده توسط سازمان بین المللى براى استاندارد کردن شدت روشنائى - (Lumineus Intensity): عبارت است از توان یک منبع روشنائى که به عنوان یک نقطه در همهٔ جهات مى تابد، این توان با واحد شمع یا نیروى شمع اندازه گیرى مى شود. جریان روشنائى (Luminous Flux): عبارت است از جریان روشنائى مربوط به یک واحد چندوجهى )یا زاویهٔ رأس مخروط( که با واحد لومن اندازه گیرى مى شود.

روشنى یا تشعشع (Brightness): عبارت است از مقدار روشنائى که توسط یک سطح بازتاب مى شود و با واحد لامبرت اندازه گیرى مى شود -روشن سازى (Luminance) یا Illumination: مقدار نورى است که به واحد سطح مى رسد و برحسب لوکس اندازه گیرى مى شود:

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

در نظر گرفتن حرکت خورشید:

یکی از مهمترین مواردی که باید در انتخاب محل دوربین ها در نظر گرفته شود تاثیرات نور خورشید می باشد . با توجه به این که خورشید منبع نوری بسیار قوی می باشد و در طول قرار گیری آن دائماً در حال تغییر است جهت جلوگیری از بوجود آمدن پدیده Back Light) ( با پشت زمینه نورانی که باعث سیاه شدن تصویر سوژه می گردد می بایستی تا حد امکان موقعیت قرار گیری دوربین ها را به گونه ای انتخاب کرد که جهت آنها پشت به نور باشد . در مواردی که نمی توان جهت دوربین را پشت به نور خورشید انتخاب نمود بایستی که ارتفاع محل قرار گیری دوربین را بالا برده و جهت سر دوربین را به پائین انتخاب کنیم تا نقاب کاور بتواند از وارد شدن نور با شدت بالا جلوگیری نماید

در پاییز با مایل شدن راستای تابش خورشید این مشکل محسوس تر می شود.

نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود وجود روزنه های نورانی در محیط های مسقف است . پنجره ها ، دربها و انعکاس نور خورشید در سطوح سیقلی در محیط های سقف دار نیز مانند خورشید برای تصاویر مزاحمت ایجاد می کنند لذا در نظر داشتن این قسمت ها جهت انتخاب صحیح محل قرار گیری دوربین بسیار ضروری می باشد

تعین زاویه دید دوربین سیماران:

تقسیم بندی لنزهای دوربین مداربسته بر اساس مكانیزم كار و نوع كاربری

.1 لنزهای  fix
.2 لنزهای fix صنعتی
.3 لنزهای fix مینی كمرا
.4 لنزهای varifocal فاصله كانونی متغییر
.5 لنزهای motorize موتور دار

یكی از مهمترین قسمت های طراحی سیستم مداربسته انتخاب نوع لنز است . چرا؟
حسگر تصویر یا ccd نور را توسط لنز گرفته تبدیل به پالس های الكتریكی كرده (0 or -12 v) و تحویل سرور مانیتورینگ یا DVR می دهد، سرور مانیتورینگ طبق پروتكل خاصی، این پالس ها را گرفته و دوباره تبدیل به تصویر می كند و نمایش می دهد . اگر نور مناسبی به ccd نرسد نمی تواند تصویر مناسبی بدهد یعنی اگر از یك لنز، با كیفیت نامناسب استفاده كنید تصویر مناسبی نخواهید داشت. فرض می كنیم از یك دوربین فوق العاده حرفه ای با رزولوشن بسیار بالا استفاده شود وقتی نور مناسبی از طرف لنزبه سمت ccd هدایت نشود، به طبع ccd نمی تواند تصویر مناسبی ارسال كند چرا كه كل نوری كه به ccd می رسد از لنز عبور و در صورت نامناسب بودن لنز،خواص، شكست، چگونگی نور عبوری از آن تغییر كرده و لذا ccd بر اساس ورودی های غلط، تصویر نامناسبی را ارسال می كند .
بعد از انتخاب لنز مناسب از نظر كیفیت نوبت به انتخاب لنز مناسب و كارا از نظر زاویه و عمق دید می شود، یكی دیگر از مواردی كه در انتخاب لنز مهم است انتخاب لنز با فاصله كانونی مناسب است چرا كه فاصله كانونی لنز بیان گر زاویه و عمق دید لنز است كه هر چه این عدد )فاصله كانونی بر حسب میلی متر ) بزرگتر باشد عمق دید لنز بیشتر و هر چه كوچكتر باشد زاویه دید لنز بیشتر است . به عبارتی زاویه دید با عمق دید نسبت عكس دارند، هر چه زاویه دید بالاتر رود عمق دید پایین تر می آید و هر چه زاویه دید پایین تر بیاید عمق دید بالاتر می رود. لازم به ذكر است لنز wide به دلیل زاویه دید بالا انتخاب می شود نه به دلیل عمق دید پایین و به همین ترتیب لنزهای( tele لنزهایی با فاصله كانونی بالا( به دلیل عمق دید بالا. در تمامی لنز ها یك بخش به نام آیریز وجود دارد كه كار آن تنظیم نور عبوری از لنز )در محیط ها و ساعات مختلف شبانه روز( می باشد. در برخی از لنز ها، آیریز به صورت خود كار تنظیم می گردد (Auto iris) ودوربین هایی كه از این سری لنز ها استفاده می كنند قادر خواهند بود در تمامی ساعات شبانه روز تصویری كاملا واضح و ایده آل را به سرور ارسال كنند. در برخی دیگر از لنزها آیریز به صورت دستی تنظیم می گردد (manual iris) و دوربین هایی كه از این سری لنز ها استفاده می كندد فقط قادر خواهند بود در نوری تصویر شفاف و واضح ارائه دهند كه آیریز آن ها بر اساس آن تنظیم گشته است و با تغییر نور نسبت به میزان تغییر، تصویر از حالت عادی خارج می شود.

لنز های فیكس دوربین مداربسته سیماران:

لنزهایی هستند كه فاصله كانونی آنها كاملا ثابت بوده و به واسطه فاصله كانونی ثابت عمق و زاویه دید كاملا ثابتی را دارا می باشند. این لنزها با یك عدد برحسب میلی متر نشان داده می شود. مثلا لنز فیكس 2.8 mm و همان طور كه گفته شد این فاصله كانونی ) 2.8 (mm ، بیان گر زاویه دید )حدود 150 درجه( و عمق دید )حدود 8 متر( می باشد . لازم به ذكر است لنز های فیكس board mount ، cs mount در مواقعی انتخاب می شوند كه زاویه و عمق دید مناسب دقیقا  مشخص باشد.

لنزهای varyfocal دوربین مداربسته سیماران (فاصله كانونی متغییر):

این لنز ها دارای فاصله كانونی متغییر بوده و به واسطه این فاصله كانونی متغییر زاویه دید و عمق دید متغییری را در بازه فاصله كانونی دارا می باشند این سری از لنزها عموما با دو عدد فاصله كانونی معرفی می شوند مثلا لنز 5 ~ 50 كه فاصله كانونی آن از 5mm تا 50mm می باشد . تمامی لنز های varifocal یك فاصله كانونی اولیه دارند و یك فاصله كانونی ثانویه كه فاصله دو عدسی لنز از یكدیگر را نشان می دهد وقتی می گوییم لنز 5 ~ 50 یعنی فاصله كانونی لنز از 5 میلیمتر تا 50 میلیمتر قابل تغییر و تنظیم است و به اصطلاح نسبتا اشتباه ولی رایج یعنی اینكه وقی لنز در حالت 50 قرار می گیرد فاصله 50 متری را تا 1 متر نزدیك می كند. ولی در واقع این طور نیست، بر اساس یك سری محاسبات فاصله 50 متری را در فاصله 20/1 نشان می دهد ولی به علت سهولت انتخاب لنز و درك بیشتر لنز می گویند كه فاصله 50 متری را می آورد در فاصله 1 متری. به طور خلاصه در عوام از فرمول زیر برای محاسبه می شود . بزرگنمایی = فاصله كانونی/ مسافت لازم به ذكر است به دلیل دستی (manual) بودن فاصله كانونی در لنز های varifocal ، این لنزها پس از اعمال تغییرات و انتخاب و تنظیم فاصله كانونی مناسب و كارا تبدیل به یك لنز فیكس با فاصله كانونی تنظیم شده می شوند و این تغییرات فاصله كانونی به صورت دستی به كاربر )فقط( این امكان را می دهد كه بتوانند فاصله كانونی كارا را )زاویه و عمق دید مناسب را( در بازه ی از پیش تعیین شده لنز انتخاب و تنظیم كند. هر لنز varifocal دارای دو اهرم است كه در یكی این اهرم ها مربوط به تغییر مكان عدسی دوم )فاصله كانونی) بوده و اهرم دیگر مربوط به تنظیم فاصله عدسی اول تا ccd ( تنظیم وضوح و شفافیت تصویر( می باشد. به طور خلاصه لنزهای varifocal دارایfocus خودكار نبوده و بعد از اعمال هر گونه تغییری در محل قرارگیری عدسی دو )فاصله كانونی( نیاز به تغییر محل قرارگیری عدسی اول نیز هست (manual focus). این لنزها در مواقعی انتخاب می شوند كه در هنگام طراحی اولیه قادر به انتخاب دقیق زاویه دید و عمق دید مناسب نباشیم و در این حالت به طبع نمی توان فاصله كانونی مناسب را انتخاب كرد. )نمی توان از یك لنز fix استفاده كرد( لذا برای انتخاب این فاصله كانونی نیاز به یك بازه ی فاصله كانونی است، كه لنزهای varifocal این بازه را در اختیار كاربران قرار می دهند

لنزهای motoriz سیماران:

این لنزها از نظر امكان تغییر محل عدسی ها و در نتیجه تغییر فاصله كانونی لنز )تغییر بزرگنمایی، زاویه دید و عمق دید( و وضوح تصویر دقیقا مشابه لنزهای varifocal بوده با این تفاوت كه فاصله كانونی آنها با دستگاه های كنترل از راه دور و توسط موتور داخل لنز تغییر می كند و تغییر مكان عدسی اول جهت وضوح و شفاف سازی تصویر كاملا به صورت خودكار و هوشمند انجام می گیرد. لنزهای motorize عموما مانند لنز های varifocal با دو عدد فاصله كانونی بر حسب میلی متر معرفی می شوند. و در حالت تجاری به صورت یك عدد كنار x هم نمایش داده می شوند. مثلا لنز motorize 34x كه این عدد معرف قدرت بزرگنمایی لنز بوده كه حاصل تقسیم فاصله كانونی اولیه لنز حالت (wide ) و فاصله كانونی نهایی لنز )حالت tele می باشد( میزان بزرگنمایی در لنزهای motorize ( دقیقا مشابه لنزهای varifocal ) به صورت تجاری و در بین عوام از فرمول زیر محاسبه می شود

بزرگنمایی = فاصله كانونی/ مسافت

البته این محاسبه بر اساس بیشترین فاصله كانونی در لنزهای motorize مرسوم تر است :
)فاصله قرار گیری جسم تا دوربین( بزرگنمایی = مسافت / بیشترین فاصله كانونی

لازم به ذكر است لنزهای motorize تقریبا منسوخ شده اند به این دلیل كه وقتی لنز در حالت tele قرار می گیرد )بیشترین فاصله كانونی و دورترین حالت عدسی دوم نسبت به عدسی اول( زاویه دید بسیار محدود شده و برای جبران این ضعف و پوشش بیشتر محیط نیاز به حركت دوربین و استفاده از پایه های گردان می باشد و به دلیل منسوخ شدن پایه های گردان و بالا رفتن قیمت نهایی یك مجموعه كامل )لنز motorize + دوربین + كاور out door + فن + هیتر +پایه گردن + دستگاه كنترلر( به ندرت از این گونه لنزها استفاده می شود )مگر در شرایط بسیار خاص(. و در حال حاضر دوربین های اسپید دام )سر فصل مربوطه مفصلا درباره آن توضیح داده شده است جایگزین این مجموعه شده اند كه علاوه بر امكانات فوق العاده بیشتر (سرعت بالاتر چرخش، قابلیت برنامه ریزی دقیق و حرفه ای، امكان اتصال حسگرها و ...) دارای قیمت پایین تری نیز می باشند.

لنز دوربین شامل یک عدسی و روزنه دید (IRIS) برای عبور نور می باشد و وظیفه آن دریافت تصویر و رساندن آن به عنصر تصویر برداری دوربین است. بعضی از دوربین ها دارای لنز ثابت (Fix) غیر قابل تعویض و غیر قابل تنظیم می باشند )عموماً دوربین های دید در شب( ، ولی برخی دیگر هم امکان تعویض لنز و هم امکان اعمال برخی تنظیمات روی لنز را دارند ) دوربین های صنعتی ( مشخصه هایی را که در مورد یک لنز قابل تنظیم می توان تغییر داد عبارتند از :

1- فاصله کانونی عدسی (focal length):
عبارت است از فاصله مرکزی عدسی لنز تا نقطه همگرایی عدسی این اندازه برابر لنزهای fix ثابت است ولی در برخی لنزها قابل تنظیم می باشد مانند لنز مقابل:

لنزهای موجود در فواصل کانونی ۷5 – 50 – 30 – 25 – 16 – 12 – 8 – 6 – 4 - 3/5 - 2/8 - 2/5 میلی متر ساخته شده اند. هرچه فاصله کانونی لنزی بیشتر باشد ) لنز Tele ) بزرگنمایی آن بیشتر است و اشیاء دور را نزدیکتر و بهتر نشان می دهد ولی در
عوض زاویه دید کمتری ارائه می کند برعکس هرچه فاصله کانونی لنز کوچکتر باشد ) لنز Wide ) تصاویر نزدیک را بهتر نشان می دهد و زاویه دید آن بیشتر است. بعنوان مثال فاصلۀ کانونی عدسی چشم انسان mm 1۷ و زاویه دید آن 30 درجه است درحالی که یک لنز با فاصله کانونی 4 mm زاویه دید 62 درجه دارد. لنزهای قابل تنظیم که امکان تغییر فاصله کانونی و زاویه دید به صورت دستی یا اتوماتیک در آنها وجود دارد به لنز زوم ( Zoom lens ) معروفند .

 در دوربین های دیجیتالی این امکان تغییر زوم لنز با عباراتی نظیر 20 X – 10 X- 6 X و غیره بیان می شود. به عنوان مثال لنز زوم قابل تنظیم 8 الی 48 میلی متری معادل 6 x می باشد. رنجهای تغییر دیگری نیز مانند 3 / 5 الی 8 و 48 الی ۷5 میلی متری نیز وجود دارند. به اینگونه لنزها (Varifocal lens) نیز می گویند. نمونه دیگری از این نوع لنزها را در زیر می بینید :

2- روزنه عبور نور (IRIS)

کلمه IRIS در لغت به معنای عنبیه می باشد و در لنزها نیز مشابه آن وظیفه تعیین مقدار نور عبوری از لنز به سمت عنصر تصویربرداری را بعهده دارد. هرچه روزنه عبور نور بزرگتر باشد نور بیشتری عبور می کند و هرچه کوچکتر باشد نور کمتری عبور می کند. لنزهای ثابت (Fix) دارای روزنه (IRIS) ثابت می باشند و مقدار نوری که در محیط وجود دارد در صورت تغییر باعث تغییر کیفیت تصویر خواهد شد . لذا استفاده از لنزهای با IRIS ثابت در فضای داخلی (indoor) در محل های با نور ثابت ) بدون تغییرات زیاد نور( مناسب است. ولی در لنزهای قابل تنظیم می توان روزنه عبور نور را به صورت دستی یا اتوماتیک تنظیم کرد. اینگونه لنزها به لنز IRIS Lens معروفند. اندازه IRIS لنز با عباراتی نظیر F1/2 ، F1/4 و ... بیان می شود. لنزهای IRIS به دو دسته تقسیم می شوند:

الف لنز - IRIS دستی (Manual IRIS): تنظیم روزنه عبور نور در این لنزها بوسیله پیچی که روی لنز وجود دارد امکان پذیر است . ب لنز - IRIS اتوماتیک (Auto IRIS): تنظیم IRIS در این لنزها با توجه به مقدار نور محیط به طور اتوماتیک به دو روش انجام می گیرد و بسته به روش مورد استفاده این لنزها در دو نوع زیر ارائه شده اند : لنز نوع Video-drive : در اینگونه لنزهای Auto IRIS تنظیم روزنه IRIS با سیگنال ویدیویی که از خروجی A1 گرفته می شود انجام می گیرد . لنز نوع DC-drive : در اینگونه لنزها فرآیند پردازش سیگنال ویدیویی در داخل دوربین انجام گرفته و از خروجی A1 ولتاژ DC گرفته می شود و روزنه IRIS توسط این ولتاژ که به یک موتور DC اعمال می شود باز و بسته می گردد . نکته 1 : در برخی از دوربین ها خروجی A1 آنها فقط DC است لذا با آنها می توان لنز اتوایریزی بکار برد که CD-drive باشد و برخی دیگر نیز خروجی A1 ، Video-drive دارند لذا باید با آنها لنز اتوایریز Video-drive بکاربرد . ممکن است روی دوربینی کلید انتخاب یکی از دو حالت Video-drive یا CD-drive نیز باشد و بتوان هر دو نوع لنز را استفاده کرد . لنزهای اتوایریز توسط یک کابل چهارسیمه به کانکتور خاص اتوایریز که در پشت یا بغل دوربین وجود دارد به دوربین وصل می شوند .یک لنز اتوایریز را در زیر می بینید:

نکته 2: در داخل بعضی دوربین ها مدار الکترونیکی کنترل نور وجود دارد (ELC) که مقدار نور رسیده به سنسور تصویری را به طور اتوماتیک توسط یک شاتر (Shutter) الکترونیکی کنترل می کند و در حقیقت وظیفه IRIS را انجام می دهد. در اینگونه دوربین ها کلیدی دو حالته وجود دارد که روی آن انتخاب حالت تنظیم نور داخلی با عبارت EE مشخص می شود و حالت استفاده از لنز Auto IRIS با عبارت A1 روی این کلید مشخص می شود

-چگونه لنز دوربین مناسب را انتخاب کنیم؟

حال سوال اینجاست که چطور باید لنز مناسب کار خود را انتخاب کنیم. اول باید به این نکته اشاره کنم برای انتخاب لنز مناسب حتما باید اندازه CCD خود را داشته باشید. اندازه CCD یک عدد کوچکتر از 1 است که عموما در واحد اینچ عنوان می شود. بیشتر دوربین های عادی از CCD های 1 / 3 ” و به طور محدودتر 1 / 4 " استفاده می کنند . CCD های با اندازه های متفاوت از این دو اندازه تنها در کاربردهای خاص استفاده می شوند.

 برای محاسبه لنز مناسب برای CCD 1/3” می توانید از این روش بسیار ساده استفاده کنید:

d x 4.8 / A = L

در فرمول بالا d فاصله از تصویر و A مساحت تصویر است. برای مثال شما می خواهید یک درب ورودی را از فاصله خاصی ببینید. در این حالت فاصله دوربین تا درب مقدار d و مساحت تقریبی درب (در صورتی که می خواهید فقط درب در تصویر باشد) مقدار A خواهد بود. در نهایت جواب شما یا L فاصله کانونی لنز شماست . برای مثال من می خواهم یک تصویر با مساحت 5متر را از فاصله 20 متری
20 x 4.8 / 5 = 19.2
لنز مورد نیاز برای این کار یک لنز با فاصله کانونی 19.2 میلیمتر است . مثالهایی از زاویه دید چند لنز متداول

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

توجه داشته باشید که زاویه دید افقی دوربین با زاویه عمودی آن متفاوت است . زاویه عمودی دید دوربین معمولا از زاویه افقی دید کمتر است. (با توجه به مستطیلی شکل بود نمایشگر)

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

محاسبه مقدار ضبط برای DVR سیماران:

 1.ابتدا نرم افزار DiskCalculator را جرا کنید و گزینه DVR را انتخاب کنید

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

2- سپس استاندارد مورد نظر خود را انتخاب کرده
3- تعداد دوربین های فعال خود را نیز انتخاب کنید

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

4- تنظیمات مربوط به هر دوربین را میتوانید در این قسمت انجام دهید

راه اندازی دستگاه های ضبط تصویر سیماران

 

در قسمت ظرفیت هارد شما مقدار هارد استفاده شده در DVR را بر حسب گیگا بایت وارد میکنیدمثال: 1TB=1000GB

6- در انتها دکمه محاسبه = Calculate را زده و مقدار روز ضبط نمایش داده میشود 

نکته: شما این عمل را میتوانید به صورت برعکس نیز انجام دهید یعنی مقدار روز مورد نظر را وارد کرده و مقدار هارد مورد نیاز را محاسبه کنید.

نظرات کاربران

نظرات خود را در مورداین مطلب مطرح نمایید


  1. مرتضی : مرتضی

    مفید بود

  2. saeedi : saeedi

    amozesh tasviri nadare?

    1. : admin

      آپلود می کنیم دوست عزیز

    2. : admin

      ویدئوهای آموزشی رو هم به زودی آ

  3. منوچهر : منوچهر

    خیلی خوب توضیح دادین

  4. عسگری : عسگری

    درسته طولانی بود ولی جواب همه سوالا رو داشت ممنون

  5. دبیریان : دبیریان

    عالی و جامع بود ممنونم